شماره43

جزیره هرمز رنگین کمان خلیج فارس

جزیره هرمز رنگین کمان خلیج فارس
(سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹) ۰۹:۳۳

یکی از زیبا‌ترین جزایر ایران جزیره‌ی هرمز است. که جزء دیدنی های قشم است جزیره‌ای بیضی ‌شکل و گنبدی نمکی در خلیج فارس که به دلیل مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس نامیده می‌شود. با مساحت ۴۲ کیلومتر مربع، این جزیره در هشت کیلومتری بندرعباس قرار دارد

این جزیره با داشتن کانی‌ها و سنگ‌های زیبایی که دارد لقب بهشت زمین شناسان را به آن داده اند. یک آرامش و سکوت خاصی نزدیکی سواحل آن را فرا گرفته است فصل زمستان بهترین فصل برای رفتن به این جزیره است زیرا در کنار هوای مطبوع مهاجرت پرندگان و لاک‌پشت‌ها یک لذت وصف ناپذیری را در منطقه ایجاد می‌کنند.

این جزیره با قدمت 700ساله بخاطر رنگ خاص شن‌های آن در جهان مشهور شده است که گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. می‌توان گفت این جزیره برای کسی که دوستدار طبیعت است و یک روزه می‌خواهد کل جزیره را بگردد بدون اینکه احتیاجی به ماشین داشته باشد بسیار مناسب می‌باشد. این جزیره با داشتن هوایی طبیعی و معتدل در فصل زمستان یکی از پرطرفدارترین جزایر برای مسافرت است.

جالب است بدانید که خاک‌های رنگی جزیره هرمز از ویژگی‌های متمایز آن محسوب می‌شوند که یکی از دلایل مهم سفر به این جزیره است. زیرا تعداد این رنگ‌ها بیشتر از 100 تا می‌باشد. می‌توان گفت هر ساله یک فرش بزرگ رنگی توسط خاک این منطقه به زمین کشیده می‌شود که نظر همه را به خود جلب کرده است.

سواحل هرمز به دلیل بکر بودن و تمیز بودن از دیگر جاذبه های مهم می باشد که در کنار این خاک‌های رنگی یک منظره خیره کننده از رنگ آبی و قرمز را ایجاد کرده است.


دیدنیهای جزیره هرمز

معدن خاک سرخ
معدن خاک سرخ یکی از دیدنیهای جزیره هرمز است. در جزیره هرمز مجال بازدید از خاک سرخ خوراکی و بیش از 70 کانی رنگی دیگر را که در هیچ جای جهان نمونه‌ای ندارد خواهید داشت. درست است که دنیا جزیره هرمز را به خاک سرخش می‌شناسد؛ اما خاک سرخ همه‌ آن چیزی نیست که در هرمز می‌یابید.
اینجا قدم گذاشتن بر شن‌های نقره‌ای، طلایی و سفید به گشت و گذاری میان رویاهای‌تان شبیه است و قرمز و نارنجی و کبودِ کوه‌ها، مثل آسمان غروبش چشم‌نواز و از یاد نرفتنی است.
تنها کوه خوراکی دنیا در جزیره رنگین کمان هرمز قرارداد که نوعی خاک خوراکی به نام گِلَک از دل این کوههای سرخ استخراج و به عنوان ادویه بکار می‌رود.
جنگل حرای هرمز
جنگل حرا یکی دیگر از دیدنیهای جزیره هرمر می باشد، در سفر به جزیره هرمز حتما از جنگلهای حرا دیدن کنید، این جنگل دریایی که قدمت زمین شناسی آن به میلیون‌ها سال پیش باز می‌گردد تشکیل شده از گیاهانی است که در ناحیه جزر‌ و مَدی زندگی می‌کنند و بخش بزرگی از آن‌ها زیر آب دریا واقع شده‌اند و ریشه‌هایشان از آب دریاها تغذیه می‌کنند.
نکته جالب زمانی است که آب دریا در بالاترین سطح خود قرار دارد و روی آنها را می‌پوشاند؛ اما ناگهان با پایین آمدن آب، جنگلی وسیع و شگفت انگیز مانند صحنه‌ای از فیلم‌های علمی و تخیلی از زیر آب بیرون می‌آید و بینندگان خودش را شگفت زده می‌کند.
دره مجسمه
در جزیره هرمز با چند صد متر پیاده‌روی به سمت ساحل، در راهی که ماسه‌های نقره‌ای در آن جلب توجه می‌کنند، سنگ‌هایی در اشکال مختلف وجود دارد. هر یک از این سنگ‌های شگفت‌انگیز با قدرت تخیل بینندگان به حیوانی تشبیه می‌شوند؛ یکی سر گوسفند، دیگری مرغ و خروس و تا دلتان بخواهد سنگ‌هایی شبیه اژدها در حالت‌های مختلف قابل تصویر سازی ست.
کوه برفی
در مسیر حرکت از دره رنگین کمان به دره مجسمه‌ها کوهی را خواهید دید که با تمامی کوه های دیگری که در کنار آنها قرار گرفته است، متفاوت است.
کوه های دیگر از خاک های رنگی جزیره شکل گرفته اند اما این کوه زیبا یکپارچه از نمک تشکیل شده است و بخاطر ساختار بلور ها و سنگ های نمک اینگونه بنظر میرسد که تمامی سطح این کوه از برف پوشیده شده است و به همین خاطر آن را «کوه برفی» می‌نامند.
جزیره ساحل فرش
یکی از رنگین ترین جاذبه هایی که در جزیره هرمز طراحی شده است و می توان گفت از زیباترین دیدنیهای جزیره هرمز است، نام فرش رنگی هرمز می‌باشد. فرش رنگی هرمز ترکیبی از ۱۸ رنگ مختلف است که توانسته ۱۰ نماد فرهنگی این شهر را در خود بگنجاند. هنرمندانی در سالهای گذشته اقدام به استفاده از خاک این منطقه در جهت تهیه یک فرش رنگی نمودند، که باعث جذب مسافران زیادی به این منطقه گردید.
مهم ترین خصلت جزیره هرمز، رنگی بودن خاک ساحل و جزیره و دره ی نمکی در این جزیره است، تقریباً حدود سه سال است، که در نیمه ی دوم سال که فصل مناسب سفر به مناطق جنوبی است هنرمندان با استفاده از خاک های رنگی جزیره هرمز فرش خاکی هرمز رو بر زمین ترسیم می کنند. شما میتوانید در با سفر به جزیره هرمز از زیباییهای چشم نواز این جزیره لذت ببرید.
قلعه پرتقالی‌ها
در ۷۵۰ متری بندرگاه جزیره هرمز قلعه مشهور پرتغالی‌ها قرارگرفته است. قلعه پرتغالی‌ها در جزیره هرمز شاید عظیم‌ترین دژ استعماری باشد که در تاریخ سرزمین پارس بنا شده است.
هنوز هم دیواره‌های ضخیم، توپ‌های زنگ‌زده و عظمت بنا، زیبایی خاص قلعه پرتغالی‌ها را حفظ کرده‌اند. از بندر که در کناره خط ساحلی قدم بردارید به دیواره‌های قلعه پرتغالی‌ها می‌رسید، اگر در جهت خلاف عقربه‌های ساعت دیواره‌های قلعه را دور بزنید به ۲ توپ جنگی زنگ‌زده و آستانه ورودی با قوس کم برمی‌خورید که درست روی دماغه جزیره قرار گرفته است.
از آستانه سرپوشیده قلعه پرتغالی‌ها که عبور کنید به یک حیاط پهناور رو به ‌دریا می‌رسید. درست مانند اینکه به یکی از اسلحه ‌سازی‌های عهد باستان وارد شده‌اید. در میانه حیاط کلیسای زیرزمینی با سقف باشکوه قوسی شکل قرارگرفته است. پیش‌از این که مسیر نشانه‌گذاری شده با سنگ‌ها را دنبال کنید تا به باروها برسید می‌توانید از طبقه هم کف برج نگهبانی دیدن کنید.
خانه استاد نادعلیان
موزه و نگارخانه دائمی دکتر احمد نادعلیان در جزیره هرمز، محلی است که آثار این هنرمند محیطی شناخته شده در عرصه‌های بین‌المللی در آنجا به نمایش در آمده‌اند. در سال 1391 ورودی خانه‌ای که متروکه بود با ساختاری جدید طراحی شد.
هنرمندان بسیاری در فرایند ساخت و تزئین آن مشارکت داشتند. مکان موزه در محله‌ی قدیمی شهر هرمز واقع شده است. برای دسترسی به موزه از مسیر پیاده پس از خروج از اسکله از مسیر ساحلی از بومی‌ها موقعیت تکیه مولا را بپرسید.
گنبد نمکی و تنوع سنگ‌ها
یکی دیگر از دیدنیهای جزیره هرمز مخصوصاً برای علاقه‌مندان علوم سنگ شناسی، تنوع بالای سنگ‌ها و کانی‌های موجود در این جزیره است. قسمت عظیمی از جزیره را گنبد نمکی تشکیل می‌دهد و در بخش‌های جنوبی سنگ نمک و انواع سنگ‌های دیگری به شکل بلورهای عظیم دیده می‌شود.
دشت آهوان هرمز
بومیان با آهوها رفتار مناسبی دارند و آن‌ها نیز در میان دشت کوچک هرمز می‌دوند، بنابراین اگر در سفر به جزیره هرمز با آهو‌‌ها مواجه شدید زیاد تعجب نکنید. جزیره هرمز سکونتگاه امنی برای آهو‌‌ها به شمار می‌رود.
هم گردشگران هوای این حیوانات را دارند و هم مردم محلی با مهربانی با آن‌ها رفتار می‌کنند. از شکار آهو‌ هم خبری نیست. شما نیز اگر گذری به هرمز داشتید، در صورتی که آسیبی به آن‌ها نرسانید مطمئن باشید که تا نزدیکی آن‌ها می‌توانید پیش بروید و به نظاره‌شان بنشینید. دشتی که در هرمز آهو‌‌ها در آن جست‌وخیز می‌کنند به دشت آهوان معروف است.
جزیره هرمز به جهت تنوع ساحلی نیز قابل توجه است، علاوه بر ساحل، گونه پرندگان و حیوانات دریایی پیرامون ساحل هرمز نیز جالب توجه است. پرندگان دریایی متنوع، دلفین‌ها، لاک‌پشت‌ها، جنگل‌های مانگرو یا حرا بخشی از این جذابیت‌هاست که در پیرامون دریا شکل‌گرفته است و برای کسانی که به این جنس از طبیعت علاقه‌مند هستند می‌تواند جذابیت داشته باشد.
غار الهه نمک فیروزه‌‌ای
مردم محلی به این غار الهه نمکی می‌گویند. این غار ‌یکی از زیباترین مکان‌های گردشگری در هرمز است. بدنه‌ی نمکی این غار با طیف‌های گسترده‌ی رنگی ‌یکی از جنبه‌های معروفیت این غار است.
ساحل سنگ مرغان
این ساحل‌ یکى از زیباترین سواحل جزیره هرمز به‌شمار می‌رود. سومین فرش خاکی هرمز در این جزیره قرار دارد. ترکیب رنگ‌های مختلف خاک منظره‌ای رویایی خلق کرده است.
غارهای دریایی
این غارها از جذابیت‌های ساحلی جزیره‌ هرمز محسوب می‌شوند. که در کنار کوه و ارتفاعات سنگی قرار دارند و در جنوب و جنوب غرب جزیره قابل مشاهده‌ هستند. این چشم‌اندازهای بکر با صدای آرامش‌بخش موج‌ها و تابش نور گرم آفتاب، مقاصدی مناسب برای ماجراجویی، استراحت در دل طبیعت و عکاسی در جزیره هرمز به‌شمار می‌روند.
دره رنگین کمان: این دره شناخته شده ترین جاذبه جزیره هرمز است که با تنوع بی نظیر تنوع سنگ ها و کانی ها، بیش از هفتاد طیف رنگی متفاوت را پیش روي تان می گذارد. این رنگ ها از تنوع سنگ ها و کانی ها ناشی می شوند و آنچه در اینجا می بینید نقاشی زیبا و رنگارنگی است که هر چشمی را به خود خیره می کند.

غذا و خوشمزه های هرمز
در کافه و رستوران های محلی هرمز، طعم های متفاوتی را تجربه خواهید کرد؛ طعم هایی که در هیچ رستوران دریایی پیدا نمی شود چرا که ادویه‌ این غذاها از خاک های خوراکی جزیره تهیه شده است. به خاک سرخ خوراکی گِلَک می گویند و ادویه ای که همراه با پودر ماهی کیلکا از آن تهیه می شود سوراغ نام دارد که در بسیاری از غذاها استفاده می شود.

صبحانه های هرمز: وقتی سوراغ را روی نان تنوری همراه با پنیر و کره محلی می مالند خوراکی خوشمزه ای به نام نان تُموشی آماده می‌شود که یک صبحانه بومی در هرمز و اطراف آن است.

خورش قلیه‌ماهی و میگو: معروف ترین غذای جنوب کشور است که از ماهی یا میگو و سبزیجات تهیه می شود و طعم تمبر هندی و تندی فلفل، آن را بسیار جذاب می کند.

انواع ماهی و میگو: شاید بارها میگو یا ماهی برشته یا سرخ شده را در رستوران های مختلف خورده باشید؛ اما در هرمز این آبزیان تازه هستند و ادویه های جنوبی و ویژه جزیره طعم دیگری به آنها می دهند.

هواری: این غذا هم انواع مختلفی دارد؛ برای مثال هواری چک میگ با میگوهای ریز درست می شود و در صورت استفاده از ماهی به آن هواری ماهی می گویند. یک پلوی مخلوط و مقوی که طعم ادویه های جنوبی را می توانید در آن حس کنید و از خوردن میگو یا ماهی در میان آن لذت ببرید.

کلمبا: این غذا که با عنوان حلیم ماهی شناخته می شود را از آب، گندم، ماهی، پیاز، سبزی(گشنیز)، سیر، فلفل سبز تند و ادویه تهیه می کنند.

خرچنگ و صدف: در هرمز می توانید طعم گوشت خرچنگ و صدف را هم بچشید و لذت ببرید. یادتان باشد که خرچنگ برای مردم جزایر جنوبی تنها یک میان وعده است و نمی تواند جای غذای اصلی را پر کند.

پودینی: نام این غذا بسته به اینکه در تهیه آن از گوشت کدام آبزی استفاده شود ،تغییر می کند. در قشم و هرمز بیشتر پودینی کوسه سرو می شود که به صورت گوشت له شده کوسه است که آن را با لیموعمانی، ادویه، پیاز، رب و پیاز طعم دار کرده اند.

محیاوه: نانی است که با ادویه ماهی تهیه می شود و آن را در کنار ناهار و شام سرو می کنند.

صنایع دستی جزیره هرمز
از صنایع دستی مهم این منطقه می‌توان به خوس دوزی، بادله دوزی، زری دوزی، گلابتون دوزی، حصیر بافی و سفالگری اشاره کرد. همچنین می‌توان گفت از دیگر صنایع دستی این منطقه سوزن دوزی‌های ظریف روی پارچه و نقاشی‌هایی که با الهام از زندگی بومی توسط خاک‌های رنگی روی شیشه انجام می‌شود می‌باشند.

اسکان در جزیره هرمز
پیدا کردن محل اقامت در هرمز از قبل بسیار دشوار است. زیرا مکان قابل رزرو قبلی را احتمالا نخواهید یافت. بسیاری از افراد محلی اتاقه‌ای خود را به عنوان مهمانخانه‌ها به شما می‌دهند و از لحظه ورود به کشتی به شما این پیشنهاد داده می‌شود. قیمت‌ها بر اساس امکاناتی که ارائه می‌دهند متفاوت است. اگر هنگام روز به مقصد می‌رسید حتما به چند مورد سر بزنید و با اطلاع انتخاب نمایید. کمپینگ ساحل در هرمز نیز واقعا جذاب است، بنابراین اگر چادر دارید،‌یک مکان خوب پیدا کنید و اردوگاه خود را برپا کنید. نکته‌ی جالب این است، که در این جزیره‌ی زیبا شما می‌توانید بدون محدودیت در هر جایی چادر بزنید.

رسیدن از هرمز به قشم
برای سوار شدن به کشتی از هرمز به قشم‌ یا بندر عباس شما نیاز به خرید بلیط در دفتر قبل از ورود به بندر دارید. کشتی‌های هرمز به قشم روزانه ساعت 8 و 3 بعدازظهر حرکت می‌کنند و حدود 50 دقیقه طول می‌کشد تا به مقصد برسند. سفر به جزیره هرمز علاوه بر جذابیت هایی که گفته شد، با سایر نقاطی که تابحال دیده اید کاملا متفاوت است. هنگام قدم زدن در این خاک واقعا احساس می‌کنید جایی پیدا کرده اید که دست نخورده و بکر است. پر از آرامش و سرشار از زیبایی‌های طبیعی است. اگر به سمت جنوب ایران حرکت کردید، بازدید از هرمز را به شما توصیه می‌کنیم.

تعداد بازدید : ۸,۴۲۴